A 8 milliárdos közpénzszórás után az MVM-et felügyelő miniszterhez fordult dr. Tóth Bertalan

Miután kiderült, hogy a Magyar Villamos Művek 8 milliárd forintot költött reklámokra 2021 és ’22-ben, ennek háromnegyede pedig kormányközeli médiumoknál kötött ki, Dr. Tóth Bertalan, az MSZP frakcióvezetője a vállalatot felügyelő miniszterhez fordult írásbeli választ igénylő kérdésekkel.

Arra volt kíváncsi dr. Tóth Bertalan, hogy egy állami támogatásra szoruló vállalat esetében a miniszter miért látta szükségét, hogy két év alatt 8 milliárd forintot költsön el a hazai médiamegjelenés céljából? Indokolja-e bármilyen piaci versenyhelyzet, hogy az MVM ekkora összeget fordítson hirdetésekre?

Az rtl.hu-n megjelent cikk szerint a TV2 Csoport felületein például 2021-ben 1,1 milliárd forint értékben jelentek meg hirdetések, ami 2022-ben 1,7 milliárd forintra emelkedett. A Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány szintén hasonló nagyságrendű összeggel lett gazdagabb, mert a vizsgált két évben 2,9 milliárd forint bevétele keletkezett az MVM hirdetési gyakorlatának köszönhetően – írta dr. Tóth Bertalan Lantos Csabának, aki energiaügyi miniszterként felügyeli az MVM működését. Az MSZP-s politikus arra hívta fel a miniszter figyelmét: az MVM először nem akarta kiadni az adatokat, így a hirdetési pénzekről szóló dokumentumokat csak a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság közbenjárása után sikerült megszerezni. Emiatt a szocialista politikus azt is megkérdezte Lantos Csabától: Miért volt szükség a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság közbenjárására a közérdekből nyilvános dokumentumok megismeréséhez?

Az RTL által megszerzett adatokból kiderült, hogy a TV2-csoport tagjaihoz (TV2, FEM3, Izaura TV) 2,8 milliárd forint jutott, míg a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz (KESMA) tartozó lapokhoz (Magyar Nemzet, Origo) 2,9 milliárd forintot csorgatott át az MVM. Csak az Origo 434 millió forint bevételre tett szert az MVM-reklámokból két év alatt.

Került pénz a Michaeli, Schwartz & Brit Média Holding-hoz, amely a 168 Órát, az Elle-t és a Pesti Hírlapot adja ki. Ezek a lapok Rogán Antal ismerőséhez, Schabtai Michaelihez tartoznak. Az ATV 20 millió, az RTL pedig 78 millió forintnyi reklámmegbízást kapott az MVM-től. 60 millió forint értékben reklámoztak a Portfolión, a Pesti Srácok és annak TV-csatornája is kapott 150 millió forintnyi hirdetési pénzt. A kormánykritikus lapoknál, mint a HVG, 24.hu vagy Telex egyáltalán nem hirdetett az állami cég.

Az írásbeli kérdés itt olvasható: https://www.parlament.hu/irom42/05579/05579.pdf


Megosztod?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .